Visite - Reisverslag uit Winterberg, Duitsland van Janna Dijkstra - WaarBenJij.nu Visite - Reisverslag uit Winterberg, Duitsland van Janna Dijkstra - WaarBenJij.nu

Visite

Door: jannainwinterberg

Blijf op de hoogte en volg Janna

08 Mei 2012 | Duitsland, Winterberg

Goep oudere mensen in het hotel

De laatste keer was ik bij de grote groep ouderen gebleven. Ze hebben nog een paar gezellig dagen hier gehad! Wat hebben deze mensen soms ook grappige opmerkingen. Je merkt wel dat ze wat ouder zijn. Zo kwam er een man hysterisch bij de receptie dat hij zijn jas kwijt was. Dus de Duitse collega’s vroegen al of ik even met deze man wou praten omdat hun geen Nederlands konden spreken. Zo zeg ik: “Heeft u al op uw kamer gekeken? Misschien ligt hij daar nog wel gewoon?” . Waarop meneer antwoord:”Nee ik had hem net nog bij het ontbijt, iemand heeft hem gewoon gejat.” Ik: “Nou dat zal vast wel meevallen en als iemand hem mee heeft genomen dan heeft diegene dat gedaan om hem weer aan u terug te geven in de bus.” Meneer: “Nee ze willen gewoon mijn dure jas hebben, als ik diegene in de handen krijg dan is die nog niet jarig!”. Ik: Rustig blijven meneer hij komt vast wel weer boven water. Als u eerst nog even op het toilet kijkt misschien ligt hij daar nog wel en uw kamer checkt dan kijken we daarna nog even verder.” Meneer: “Ik ben vanochtend niet eens naar het toilet hier geweest dus daar kan hij zoiezo niet liggen.” Ik: “Ik zou toch even kijken kan altijd”. Ondertussen kwam zijn vrouw ook al bij mij langs om te zeggen dat haar man zijn jas kwijt was. Zo zeg ik tegen zijn vrouw: “Ja erg vervelend heb het net van uw man gehoord. Heeft u ook al in de heren toilet, restaurant en uw kamer gekeken?” Mevrouw:”Op onze kamer ligt hij niet en mijn man is hier niet naar het toilet geweest.” Ik: “Oke kunt u misschien de jas beschrijven dan bellen we u als we u jas gevonden hebben want u moet nu weer met de groep weg.” Nou wat een gedoe op de vroege ochtend. Hierna kwam de reisleider Rob ook nog bij mij. Ik had hem daarvoor al even uitgelegd wat er was gebeurd. Zegt hij tegen mij dat ik alle kamers moet checken om meneer zijn jas. Waarop mijn eerste reactie was: “Dat kan ik toch niet doen ik ga toch niet in iedereen hun kamer kijken?” Dus hebben we op het laatst afgesproken dat ik alleen de kamers zou checken van zijn groep. Na een tijdje had ik al aardig wat kamers gecheckt. Hoor ik opeens meverouw Schüter mijn naam roepen. Ja hoor de jas was gevonden. Rara waar hij lag…. Meneer van Zon had de jas bij het gastentoilet gevonden. Ooooh wat was ik geïrriteerd! Had het tegen de man zelf gezegd en zijn vrouw om de herentoilet te controleren… De volgende keer als dit weer gebeurd kijk ik zelf wel. De volgende dag ’s avonds bij het diner was de groep er weer om half 7. Meneer van de jas was er ook. Dus ging ik er even naar toe en heb gezegt: “Nou is het toch nog goed gekomen met uw jas. Hij lag bij het toilet.” Meneer: “Ooh wat raar ik ben daar helemaal niet geweest heeft vast iemand anders hem er neer gelegd.” Ik: “Nou dat maakt niet meer uit hij is er weer gelukkig.” Ondertussen geeft meneer mij een hand en zegt: “Wat heb je warme handen heb je ook zo’n warm hart?” haha ik moest wel lachen en zei:”Natuurlijk heb ik dat”. De rest van de avond ging hij de hele tijd zwaaien of wat zeggen wanneer ik langs liep. Ook was er een meneer die vond mij heel aardig en zou naar zijn kamer gaan. Kwam hij met open armen op mij af lopen! Dacht wat is dit nou weer. Kreeg ik midden in het restaurant opeens een knuffel, haha.

Oudere mensen zijn wel schattig. Ze zijn erg snel tevreden. Zo kwam er elke dag wel een vrouw heel blij bij de receptie van hoe leuk ze het hier wel niet vond. Dat iedereen zo gastvrij was en dat ze dit nog nooit mee had gemaakt met groepsreizen en hier graag vaker wou komen. Elke dag waren er wel weer anderen die erg tevreden waren.

De laatste avond hadden ze dansavond met Nederlandse artiesten. Goh wat hadden ze het gezellig. Mensen die nog goed te been waren gingen helemaal uit hun dak. Deze avond was ik vrij. Toch ben ik even naar boven gegaan om te kijken hoe het was. Natuurlijk was Sander weer zo grappig om tegen een oude man te zeggen: “Wilt u niet met mijn collega dansen?” Nou leuk komt die man met open armen op me aflopen om met mij te dansen. Dacht nu kan ik ook niet meer nee zeggen dus heb daar een paar minuten met een oude man gedanst. Kwam ik later erachter dat dat dus de vader van de eigenaar was. Toevallig was André er ook en moest wel lachen toen ik erachter kwam dat dat zijn vader was. Later werd het erg gezellig in de zaal. Veel mensen gingen de polonaise doen. Olli was zo leuk om mij er weer tussen te duwen. Dan ben ik ook wel weer zo om gezellig mee te doen en nam Rob ook snel mee. Probeerde ook andere oudere mensen mee te krijgen maar die wouden niet. Jammer jammer.. Toevallig kwam mevrouw van Zon ook binnen en die moest ook al lachen want die had al gehoord van Sander dat ik met André zijn vader had gedanst en mij nu de polonaise zag doen. André zei nog tegen mij dat hij mij wel geschikt vond voor dit werk. Ik trok wel mensen aan, kwam open over en hou wel van een lolletje. Dat was wel weer fijn om te horen! Aan het eind bedankte Rob de reisleider ons allemaal voor het harde werken. Hij zei: “Janna, Sander, mevrouw van Zon en het duitse personeel erg bedankt voor alles. Morgen kunnen jullie bij Janna afrekenen dus niet bij die brede man maar bij dat lieve kleine meisje.” Dat was wel grappig Caroline zei de volgende dag nog tegen mevrouw van Zon. “Had u dat gister ook gehoort, werd Janna ook nog in het bijzonder bedankt en wij als duits personeel.” Hahahaha.

Hamster
Sinds een paar dagen was mijn hamster overleden. Dat was natuurlijk niet zo leuk en wou graag weer een nieuwe! Namelijk toch wel gezellig een huisdier als je zo alleen in een appartement hier zit. Samen met Sander en Ralph zijn we naar de dierenwinkel gegaan en hebben we 2 kleine hamsters uitgezocht. Er waren er gelukkig nog 2! Een jongen en een meisje. Dat worden dus jongen! Nadat ik de hamsters had gekregen waren er gelijk weer 2 mensen aan het kijken of er nog hamsters waren maar die had ik lekker al, hihi lekker puh. In der auto waren ze lekker rustig en gingen mooi onder het zaagsel kruipen. Toch hadden Ralph en ik zoiets van we willen wel even wat lekkers eten. En ja waar kan dat nou het beste dan bij de Mac Donalds! Hmmmmmm…. Nadat we een lekkere big mac hadden besteld. Hadden we een mooi plaatsje midden in de Mac Donalds uitgezocht om van onze hamburger te genieten. Zo konden we iedereen mooi binnen zien lopen en hun ons zien zitten. Op een gegeven moment moesten Sander en Ralph erg lachen. Ze hadden het eerst over 2 mannen die een rode broek van het werk aan hadden dus dacht is dat nou echt zo grappig.. Maar van het lachen kwam zelfs huilen! My goood zat ik daar met 2 huilende jongens in de Mac Donalds iedereen zat ons aan te kijken van wat doen die nou. Wat bleek had Ralph een scheet gelaten dat het bankje waar ze opzaten gewoon begon te trillen. Hahah niet best!

Appartement
Vandaag was het zo ver. Mijn ouders kwamen ook richting Winterberg. Had ze al een smsje gestuurd dat de winterbanden wel weer om konden! Het had namelijk weer gesneeuwd! Van 7 april tot 14 april kwamen ze dan eindelijk een keer langs. Maar eerst kwamen Ralph, Sander en ik weer bij ons appartement dus tijd om de hamsters in de kooi te doen. Gelukkig wou Sander me graag helpen om de kooi klaar te maken en de hamsters erin te zetten. Ondertussen hoorden we mensen buiten praten en naar een paar seconden dacht ik hee dat zijn mijn ouders! Dus verstopte me snel achter het gordijn en liet ze mooi schrikken! Haha je moest hun gezichten eens zien. Mijn ouders en Tina konden gelijk kennis maken met mijn nieuwe hamsters. Tina vond dit echter geweldig en kon ze maar niet met rust laten! Na een hapje en drankje zijn we naar het appartement van mijn ouders gegaan. Hier hebben we alles lekker uitgepakt en ondertussen rustig een film gezien genaamd E.T.! Dit moest jammer genoeg wel met een deken om want alle cv’s stonden nog uit! Dus was best koud in het appartement. Deze dag hebben we lekker rustig aan gedaan en kregen ’s avonds lekker wat snert gegeten. Na het eten hebben we een paar spelletjes gespeeld en zijn we naar mijn appartement toe gelopen.

Paaszondag
Vandaag was het plan om naar Schloss Berleburg te gaan en hierna een lekkere taart bij cafe anno dasumal te eten. Zo zijn we op weg gegaan naar het slot. Natuurlijk zijn mijn ouders en zusje hier echte toeristen dus reden lekker langzaam naar het slot. Dacht al wat duurt het lang want de vorige keer waren Sander en ik er veel sneller. Eenmaal aangekomen bij het slot hadden we nog een half uur voordat we erin konden dus zijn we lekker in de tuin van het slot gaan wandelen. Hier zat ook een salamander in de vijver. Natuurlijk kon ik Tina hier mooi mee laten schrikken, hehe. Uiteindelijk was het dan zover! We konden met het oude vrouwtje mee het slot in. Ze was wel een beetje te oud om ons een rondleiding te geven. Ook van die gekke grapjes had ze dan. Verder was het kasteel opzich wel heel interessant hoe ze daar vroeger leefden. Ze hadden zelfs nog een bank waar Koningin Beatrix en prins Claus voor het eerst elkaar een kus hadden gegeven. Na de rondleiding zijn we naar cafe Anno dasumal gegaan en hebben hier een lekkere zelfgemaakte taart uitgezocht. Goh wat was dit een gek cafétje overal stond wel wat. Je kon hier alles kopen wat je zag. Natuurlijk moesten we de taart er ook weer afsporten dus zijn we voor ons hotel de berg beklommen genaamd Kahler Asten. Er lag hier nog aardig wat sneeuw! Uiteindelijk waren we boven en hadden een mooi uitzicht over de bergen.

Grotten van Attendorn
Maandag moest ik nog een dagje ’s ochtends aan het werk hierna kwamen heit mem en Tina langs voor een rondleiding door het hotel. Dit hadden we namelijk nog niet gehad. Mijn vader had natuurlijk de rondleiding al in Februari gehad dus die wist alles nog goed. Dinsdag hebben we weer lekker een toeristisch dagje gehad. Vandaag gingen we namelijk naar de grotten in Attendorn. Dit kost € 7,50 per persoon. De Atta-grot was erg mooi om te zien. Echt indrukwekkend hoe dit allemaal is ontstaan. Hieronder nog wat informatie over de Atta-grot.

De ontdekking van de Atta-grot.

Bij ontploffingen van Biggetaler Kalkwerke op 19 Juli 1907 ontdekt: Atta - grot
De Atta-grot werd per toeval ontdekt. En wat voor een toeval!

Steenbrekers van de Biggetaler Kalkwerke konden op 19 juli 1907 bij ontploffingswerken hun ogen niet geloven: toen de reusachtige stofwolk van de explosie verdwenen was keken zij in een vrijgelegde en door zonnig daglicht verlichte rotsspleet. Zij kropen naar binnen en wat zij zagen sloeg hen met stomheid.

De arbeiders keken in een labyrint met de mooiste druipsteenvormen - artistiek gegroeide stalagmieten en stalactieten - stenen gordijnen, die heel mooi van het rotsplafond afhingen, alsof een decorateur een meesterwerk gemaakt had.

De steenbrekers van Attendorn hadden – zonder het te weten – de ingang tot een van de grootste natuurwonderen van deze aarde vrijgemaakt: de ingang tot de legendarische Atta-grot. Genoemd naar de vorstin Atta, die haar naam aan de Hanzestad Attendorn gaf.


Het geologische ontstaan van de Atta-grot.
De geboorte van de Atta-grot begon miljoenen jaren geleden

Druipsteengrotten vindt men uitsluitend in kalkbergen (karts) die zich in de koraalrifzones van de Devonische zee (Devon = 3de deel van de oudheid van de geschiedenis van de aarde) gevormd hebben.

De belangrijkste in water oplosbare stenen zijn kalk en karst. Door rein water worden zij weliswaar niet aangevallen, maar regenwater is niet chemisch rein. Uit de lucht en uit de met planten bedekte bodem neemt het regenwater kooldioxide (CO2) op. De verbinding werkt op de stenen zoals een zuur en holt het kalgesteente uit. Een netwerk van wateraders ontstaat, die steeds grotere holle ruimtes uitspoelt. Tengevolge van de aantrekkingskracht van de aarde zoekt het water zijn weg steeds dieper in de aarde. De bovenste delen van het systeem worden vrij. Grotten zijn ontstaan.

Wie een druipsteengrot betreedt wordt door een groot aantal steenvormingen (sinter) verrast. Sintervorming is het omgekeerde procédé van de grotvorming. Water en CO2 nemen kleine bestanddelen uit het rotsmassief en transporteren de kalk in de diepte. In de ondergrondse holle ruimtes geeft het water CO2 vrij en kan daarna de kalk niet meer houden. De kalk wordt langs de weg waarover het water loopt afgegeven.

Wanneer de afzetting onder water gebeurt ontstaan mooie kristallen. Druipt het water direct in een luchtruimte dan ontstaan zuilen in (stalagmiet) of hangende (stalactiet) vorm. Wordt het kalk langs de weg aan het plafond afgescheiden, dan vormen zich sintervlaggen (gordijnen). De groei van deze vormen wordt op ongeveer 1 mm in 10 jaar geschat.

Na de rondleiding hebben we nog een souvenir in het mineralenwinkeltje gekocht naast de Atta-grot. Natuurlijk konden we niet weggaan zonder dat we de stad in waren geweest dus zijn we nog even lekker de stad in geweest en hebben hier nog wat inkopen gedaan. Vanzelfsprekend moest Tina weer allemaal spulletjes voor haar nagels kopen. Ze vind het namelijk leuk om met speciale gelegen heden zoals in de winter sneeuwpopjes op de nagels te maken etc.. ’S avonds gingen heit en mem lekkere appeltjes en aardappeltjes schillen voor de hete bliksem dit smaakte weer heerlijk! Na het eten hebben gezellig nog een drankje genomen of waren het er nog meer… Heit, mem en Tina wouden graag dat ik bij hun in het appartement bleef slapen dus hier was ik vanaf maandag ook al blijven slapen. Jammer genoeg sliep het hier niet heel lekker.

Woensdag hebben we lekker allemaal uitgeslapen gelukkig lag er deze nacht niemand te snurken! Dus hebben we een goede nachtrust gehad. Kon alleen niet goed in slaap komen door Madam Tina want die zat steeds te lachen en had het licht weer aan gedaan. Vandaag deden we het lekker rustig aan. Heit en mem zijn lekker achter ons hotel wezen wandelen. Samen met Tina ben ik lekker wezen zwemmen in het hotel en hebben we lekker uitgezweet in de sauna. Dit was een lekker relax dagje voor ons tweeën! Hierna zijn we lekker naar mijn appartement gegaan. Tina die kon niet van mijn hammies afblijven dus had daar nog even mee gespeeld. Rond 7 uur kwamen heit en mem ons weer ophalen en zijn we terug naar het appartement van hun gegaan. Hier hebben we nog gezellig een paar spelletjes gespeeld en nadat mem eindelijk op bed ging hebben we stiekem het appartement versierd. Overal slingers en ballonnen want ja us mem was 12 april jarig! Weer een jaar ouder. Samen met Heit en Tina hebben we dus alles mooi versierd!

Hehe het was zover Mem moest nog even wachten want die was al wakker en er hong een briefje op de deur dat ze nog niet naar binnen mocht. Nadat we ons hadden opgefrist kon het feest beginnen. Heit had alweer zon mooi cadeau gehaald, haha. Een paar friese klompen! Met nog een paar cadeautjes erbij maar die ben ik al vergeten want die klompen sprongen er wel uit! Van mij had Mem nog een leuke ketting gekregen. Omdat we ook een beetje fit wouden blijven na alle hapjes en drankjes zijn we lopend naar Winterberg gegaan. Want ja we wouden wel graag nog even bowlen! Dit was echter erg gezellig de ene strike naar de andere vloog erdoor^^ Ook zaten er een paar dikke missers bij! Mem en Heit hebben alle twee 1 keer gewonnen. Na het bowlen hadden we toch wel erg trek gekregen in wat eten.

Samen met Sander en Rolf was ik al eens bij de Griek (Athen) wezen eten dit was erg lekker dus zijn we hier naartoe gegaan. Aan het begin kregen we gelijk een oezie voor het diner nou deze ging er wel in! Lekker lekker… Van te voren kregen we een lekker soepje samen met mem koos ik voor een bord met verschillende soorten vlees. Dit smaakte allemaal erg goed! Maar was wel wat veel. Tina had alleen aan wat patat en vlees van ons wel genoeg en Heit had ook een lekker gerecht uitgezocht. We hebben ons weer goed vermaakt. En veel gelachen ook om de stagiaire die hier een biertje naar een tafel toe zou brengen. In plaats van op tafel te zetten goot hij het biertje bij die meneer op schoot. Je zou zeggen hij haalt even een schoondoekje voor de meneer en tafel maar nee hij maakte alleen de tafel even schoon en liep weer weg. Daar zat hij nog met een natte broek… Met de eigenaresse Magdalena was het erg gezellig. Na afloop kreeg mijn moeder nog een verjaardag drankje aangeboden. Natuurlijk ging ze voor de oezie het shotje! Daarbij kregen wij allemaal ook een oezie en Tina een 7- up shotje. Nou wat was het een gezellige terug reis. My goood heit en ik liepen maar aan de andere kant van de weg want Tina en Mem die waren een beetje geoezieet door de shotjes.. We hebben ons deze avond doodgelachen. Moesten we ook nog helemaal naar het hotel toe lopen. Dusjah eerst nog maar even een tijdje in het appartement gezeten en daarna maar weer richting het hotel. Tina bleef bij mij slapen en Heit en Mem liepen het hele end weer terug naar hun appartement. Heit, Mem en Tina hebben allemaal al een paar mooie namen voor mijn hamster. Zelf had ik namelijk gezegd 1 heet snuf en die ander weet ik nog niet. Heit zijn variant was: Gurbe en Wiebel. Mem: Snuf en allemaal gekke namen. Tina: Snuf en Wiebelwopje. Nou dus als iemand nog een leuke naam heeft graag. Want zo kom ik ook niet verder.

Goh het was alweer vrijdag de tijd vloog voorbij! Deze dag zijn we naar de glasblazerij geweest in Willingen hier was ik ook al eens eerder geweest met Sybrecht en Fokke. Het was weer heel erg interessant om te zien hoe ze van een bolletje glas een klein vogeltje, bloem etc maken. Tina en Mem hebben hier nog een vogel en een bloem gekocht als souvenir. ’S Avonds heb ik voor iedereen spaghetti gekookt met een lekkere frisse salade. Dit was gelukkig weer een succes.

Vertrek ouders
Zaterdag ochtend moest ik weer vroeg aan het werk in de receptie. Rond 10 uur kwamen mijn ouders met Tina langs om doei te zeggen.
Tsja nu was het weer zover. Moest weer 6 dagen aan het werk en dan ging ik mijn ouders verrassen. Want had al een paar weken van te voren met Sander afgesproken dat ik met hem mee zou rijden naar Friesland. Alleen Agnes en Antonia wisten hiervan af. In de week dat mijn ouders hier waren belde mijn Ronald van mijn werk in Nederland mij ook op. Hij vroeg of ik in het weekend van 21 april wou komen werken. Toevallig was ik dan 4 dagen thuis dus heb zaterdag avond Andre in de keuken geholpen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janna

Actief sinds 17 Jan. 2012
Verslag gelezen: 604
Totaal aantal bezoekers 15187

Voorgaande reizen:

16 September 2013 - 01 April 2014

Backpacken in Australië

11 Februari 2012 - 01 April 2013

Winterberg

Landen bezocht: